söndag 20 oktober 2013

Bältesring

Den här bältesringen gjorde jag förra sommaren som en del av min medeltidsklädnad. Vi skulle åka till medeltidsveckan på Gotland och jag behövde ett bälte. Eftersom jag älskar att skapa saker själv så kunde jag ju inte bara springa iväg och köpa mig ett bälte och/eller en bältesring. Jag skulle såklart smida ringen på egen hand, och göra det så förbenat svårt för mig som möjligt när jag ändå höll på.
Organiska former, jag älskar organiska former. Speciellt när dessa former är gestaltade i något så hårt och oorganiskt som Järn. Organiskt blev det, och sjukt nöjd blev jag, men det tog en hel dag och många spetsar brann upp i ässjan innan den var helt färdig.
Själva bältet ville jag ha rått, simpelt och enkelt. Inga utsmyckningar. Ringen skulle få tala för sig själv. Nu i efterhand så känner jag att ringen kanske skulle passat bättre tillsammans med ett lite sirligare bälte, men just då kändes det rätt.

Kramar!
Gabriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar