söndag 28 december 2014

Den lilla vävstolen

För en tid sedan fick jag en vävstol av min mor, det är en av min mors bästa kompisars ex-man som har tillverkat den. Det är en ganska liten bordsvävstol som jag har tänkt att jag ska öva vävning på. Jag har tidigare bara vävt ytterst lite på syslöjden i högstadiet.
Jag fick den varpad och klar, det är någon som har vävt en bra bit på den, så det är bara att fortsätta att öva. Jag har tänkt att jag när jag övat färdigt på den här bomullsvarpen sätta i en linnevarp och väva disktrasor och handdukar, kanske två gardinvåder. Förväntningarna är höga och viljan finns och jag ser fram emot att lära mig ett nytt textilt hantverk med för mig relativt nya termer som vävsked, inslag och olika vävtyper. Det ska bli mycket spännande att såsmåning om få lära mig att varpa på en vävstol.



Kram från
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar