onsdag 22 juli 2015

Medeltida knivar

Design
Smidet avklarat!
Limning av bolster
Allt började som en önskan att smida mig ett par knivar designade efter medeltida fynd för mig och Sara att ha på medeltidsevent. Moderna knivar är så vanliga att bara tanken på att göra något mer unikt hade varit tillräckligt för att jag skulle hoppa på projektet på en gång. Nu fanns även mitt och Saras medeltidsintresse med i bilden så det fanns egentligen inte några alternativ här, bara att sätta igång!
Efter mycket research, grävande i gamla manuskript, sökande i fyndbibliotek och läsande av böcker så kände jag efter ett tag mig tillräckligt trygg inom ämnet för att tillsammans med Sara börja designa två knivar.
Eftersom det finns mycket få (om ens några) kompletta knivar från medeltiden bevarade så har jag blivit tvungen att kompromissa på den historiska korrektheten i designerna. Jag har för min kniv utgått från ett fynd som saknar skalor och bolsterbitar men där grundstommen i metall är bevarad. Jag har därför "lånat" dessa designelement från andra fynd. Jag kan tyvärr inte visa källan här, men utgrävningsdata för objektet är: BC72 [79] <2529>. De av er som har tillgång till boken Knives and Scabbards kan se förlagan på sida 92, nummer 118.

Sara ville ha en mycket kortare kniv med en rå look på bladet, men gillade designen jag tänkt mig för mitt skaft, vilket innebar att hon fick ett skaft som liknade mitt men med ett blad som i sig inte har någon historisk återkoppling. Hon ville inte heller ha detaljer i mässing, så vanligt blötjärn och plåt fick agera ersättare.

Skalor limmade
Materialen är:
  • ss1770 för kniv och tånge. Mina försöka att välla ihop ss1770 med blötjärn misslyckades tyvärr, så jag fick tumma på den historiska korrektheten i det avseendet.
  • Sälg från samma stycke till skalorna. Jag har inga historiska belägg för att Sälg använts som skaftmaterial till knivar, men det estetiska fick gå före i detta fall i brist på tillräckligt fin Lönn eller Buxbom att använda. Både Lönn och Buxbom har använts flitigt enligt de historiska källorna och även betsning av dessa har förekommit. I mitt fall så hade jag endast en bit Lönn hemma, som i sig inte var så häftig och i brist på bets så fick det bli Sälg istället. Det är åtminstone ett vanligt svenskt träslag.
  • Mässing och blötjärn/plåt användes till bolster, ändkappa, och nitar.
  • Lim för att hålla ihop bitarna. Lim fanns på medeltiden, 24timmars epoxy från Casco fanns säkerligen inte, så där har jag fuskat lite.

Jag kommer inte hinna sy några historiskt korrekta knivslidor innan medeltidsveckan (som är om två veckor) så bilder på dessa kommer upp senare. Bilder på de temporära skydden får ni inte se, de ser för hemska ut :P
Idag fick Sara sin kniv i födelsedagspresent och hon blev mycket glad :D Det är härligt att skapa saker när de uppskattas av andra!

Kramar!

Här börjar det närma sig!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar