söndag 27 mars 2016

Ny kockniv :D


Jag har ett tag funderat på om jag borde se över designen på bladen till mina kockknivar eftersom jag fått en del feedback från olika håll angående kurvaturen på eggen.
Jag var tidigare av den åsikten att den del av eggen som är närmast skaftet bör ha en ganska lång plan del som ger en kontinuerlig kontakt med underlaget. Detta för att jag tyckte att det kändes logiskt när man hackar grönsaker till exempel. Om bladet inte är plant där så missar man ju hälften av det man hackar.
Wrong!
Att ha en rak egg är perfekt i vissa fall men det resulterar i att eggen inte skär lika mycket och gör att det är svårare att "rulla" med kniven. Om jag istället har en böj längs med hela eggen så får jag mycket bättre rullning och kniven skär mycket mer.
I had to try!
Jag har därför skapat mig en ny egen kockkniv att njuta av hemma i köket. Jag kommer utvärdera den ordentligt och se om den nya kurvaturen är något som får återkomma i senare modeller.
Jag använde den för första gången igår när jag lagade påskmiddag och den var mycket skönare att jobba med än min tidigare modell, så hittills bådar det det gott!

Knivlängd: 37 cm.
Bladlängd: 24.7 cm.
Blad: Kolstål SS1770, 2.5mm tjockt vid skaftet taperat längs med hela bladet ned mot spetsen. 6.2 cm högt vid skaftet.
Skaft: Zebrano, mässingsnitar, taperad tånge.

Kramkram!







/Gabriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar