söndag 3 april 2016

Nya skor


Jag har äntligen färdigställt ett par nya medeltidsskor!
Det här är mitt tredje par och det enda paret jag egentligen är riktigt nöjd med. Passformen är riktigt fin och köttkantstygnen samt tunnelsömmarna gör att den känns mycket mer genuin än mina tidigare två par skor (med sömmar synliga på utsidan).
Skorna är baserade på en avbildning samt beskrivning av ett fynd i boken Shoes and Pattens och är daterade till slutet av 1300-talet.
De två största förändringarna på de här skorna jämfört med mina tidigare är att jag har en mycket mer historiskt autentisk form på sulan samt som tidigare nämnts, från utsidan osynliga sömmar överallt. Sulan är extremt mycket smalare än moderna sulor och det kommer därför bli svårt att lägga in extrasulor i dessa för att spara på knäna. Jag och Sara skall ta en promenad med våra nya skor (hon har sytt sitt första par!) någon gång snart och då får vi se hur det känns. Förhoppningsvis tränar jag så pass mycket nu för tiden att benen skall överleva ändå, men det återstår att se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar