söndag 1 december 2013

Agfa Billy Record 8.8


Image and copyright owned by Alf Sigaro
För två år sedan så fick jag en liten bälgkamera i födelsedagspresent av några goda vänner. Perfekt för den resande Steampunkfotografen lät mottot. Den är onekligen en skönhet, och den visade sig även fungera förvånansvärt bra för att ha spenderat tre gånger så lång tid som jag har på den här planeten.
Tack vare min gode vän Ursvamp http://dayviews.com/Ursvamp/ så tog jag, Ursvamp och ytterligare en vän till mig för två helger sedan oss ut för att fotografera med kameran för första gången. Vi använde en gammal digitalkamera för att mäta ljusförhållandena och knäppte åtta stycken läckra bilder innan filmen tog slut. Det var lite av en chansning, man vet aldrig om de här äldre modellerna fortfarande fungerar. Den fungerade, den fungerade bra!


Specifikationer (tack Ursvamp!):
Kamera: Agfa Billy Record 8.8 (1933-42) Bälgkamera, mellanformat (6x9cm).
Objektiv:  Agfa Anastigmat Igestar 100 eller 105mm brännvidd. F/8.8.
Film: Kodak Portra 400. 120-film. 6x9
Skanner: Canoscan 9900f

Bilden är tagen i en liten skogsdunge i en förort till Stockholm.
Bilden har beskurits, färgerna tagits bort och kontrasten har selektivt höjts en aning.

Bilden är tagen på en gård utanför Stockholm.
Enda modifieringen från originalet är att färgerna är borttagna (efter invertering).
Inget speciellt med bilden i sig, men ville visa hur bilderna blir direkt ur kameran. Ingen modifiering alls i denna (förutom att negativen inverterats).

Kramar
- Gabriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar