söndag 2 februari 2014

Hosor del 2


Nu har jag kommit mycket längre med mina hosor. Steg ett efter att jag klippt ut bitarna längs med diagonalen på tyget (någonting som gör väldigt ont i plånboken men krävs för att hosorna skall få rätt stretch) var att förstärka kanterna lite. Jag sydde med maskin en sicksacksöm längs med kanterna på tyget för att hindra det från att repas upp och tog därefter fram nål, tråd och mina flitiga händer för att sy klart resten för hand.
Hittills har jag sytt klart sömmarna längs med bakre sidan på benen. Jag använde bommulstråd och sydde med ganska lösa efterstygn ihop de båda tygstyckena så att sömmen inte skulle bli för stel utan ha möjlighet att ge efter lite längs med benet.
Sömmen kändes dock en aning för klen, jag vill kunna hoppa, studsa och bonka ihjäl monster i mina hosor utan risk för att sömmen går upp, så jag förstärkte den med vaxad lintråd som jag sydde fast med glesare (ganska lösa) efterstygn.
Därefter sydde jag fast de båda flärparna från sömnsmånen på var sida om sömmen med en raksöm av bommulstråd.

Nästa steg blir att sy på fötterna på hosorna!

Kramkram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar