söndag 20 april 2014

Superpysseldag

Idag är det en superpysseldag! Jag har massor av projekt på gång samtidigt.

Först och främst så skall den ena av mina hosor sprättas upp i hälen och fällas om. Sömmen blev alldeles för tjock och var inte skön att gå på. Det är inte så tidskrävande och passar bra in på temat "UFO" Unfinished Objects om vi har i medeltidsgruppen på Facebook just nu.
Pappa har även bett om en extra läderbit runt sitt bälte för att kunna täcka över de aningens för vassa detaljerna på bältesspännet som jag smidde åt honom förra sommaren.
Vid sidan av dessa två projekt så håller jag på och snidar ett par ullkammar i ene till Sara. Det är riktigt roligt! Tyvärr så har jag just nu inte tillgång till alla verktyg som jag behöver, så jag kanske får vänta lite med fortsättningen av det projektet (jag lovar att lägga upp ett inlägg bara dedikerat till ullkammarna senare).

Som ni vet har jag även gett mig in på skomakeri. Det projektet tar tid, och är inte lika roligt längre som när jag började med det, naturally, så jag kanske hoppar över det idag och syr på min linnetunika istället! Jag har nämligen massor av plagg att sy inför medeltidsveckan, och duktig som jag är så har jag faktiskt börjat i rätt ände den här gången och gör underkläderna först. Inte lika kul som att börja med ringbrynjan, men det minskar den överhängande risken att jag får gå runt naken på MTV i år.

Svärdet har vårstädats! Autosol, eller Amway's Steel Cleaner,  en motsvarighet som Saras föräldrar hade hemma och som är aningens mildare än Autosol, användes för att få bort rosten och fräscha upp lite repor. Därefter har jag gnuggat på ett lager 5-56 för att skydda stålet på längre sikt. 5-56 kan med fördel användas i två omgångar, en gång efter Steel Cleaner, och en gång till ett dygn efter. Detta för att få bort eventuell ytlig rost som uppkommit direkt efter att man hållit på och pillat på stålet. Lädret behandlade jag med Skinn-Fix, en blandning av dab-8 oljor och lanolin. Nästa år skall jag införskaffa Balistol, så kan jag vara säker på att svärdet får den bästa behandlingen all over, men just nu hade jag inte det hemma.

Sist men inte minst så har jag lagt en stor mängd linnetyg i blöt. Nu skall det få ligga i sitt bad i 4-5 timmar varefter det skall tvättas i 60 grader i maskin. Detta för att linet krymper 5-10% vid första tvätten och jag vill inte att min Doublet (som kommer bli mitt nästa syprojekt) skall krympa i fodringen efter ihärdigt användande. För mer information om vård av linnetyg, se denna utmärkta guide: http://indemejarecristi.wordpress.com/2013/04/16/a-short-guide-washing-guide-for-linen-2/

Det var "allt" för idag!
Ha det härligt och njut av solen :D
Kramar!
/Gabriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar