lördag 7 februari 2015

Första dagen i nya smedjan

Jag gick upp klockan sex i morse för att hinna smida så länge som möjligt innan kvällen och full av förväntningar och i alla fall en plan på ett föremål att smida, en kockkniv, så gav jag mig av. Efter att ha hämtat alla nödvändiga verktyg, allt stål, och all olja från gammla smidesstället så hade klockan hunnit bli åtta och solen mötte mig när jag kom fram till smedjan.

Väl inne så tog det en stund att komma igång på grund av att jag inte hunnit lära känna den nya ässjan ordentligt än. Jag har dessutom nu i efterhand, efter att ha smitt med koks hela dagen, kommit underfund med att nästa gång jag skall hit så tar jag med mig mitt egna stenkol. Koksbitarna var gigantiska och helt omöjliga att få bra lokaliserad värme i, inget för knivsmide alltså.

Jag värmde upp med att göra ett litet knivblad, inspirerad av designen på den kniv jag smidde för några veckor sedan men med en mer tilltagen längd och smidd bevell.



Därefter var det dags för kockkniven och många nya utmaningar väntade. Till att börja med hade jag aldrig smitt ett sådant stort blad förut och jag var orolig för om jag skulle kunna få det jämt nog. För det andra så skulle jag använda mig nästan enbart av fjäderhammaren. Jag har använt en maskinhammare en gång förut, i onsdags, för att bonka till en klump av en annan klump. Helt sjukt nervös var jag när jag stoppade in det stora stycket stål i ässjan och för första gången flyttade över ett seriöst stycke material till hammaren, men jävlar vad bra det gick. Att smida med maskinhammaren var som en dröm. Stålet rörde sig som av sig själv under slagen och det gick både att slå hårt, aggresivt och okontrollerat samt smeka stålet med fjäderlätta slag som sakta tryckte till bara på det yttersta skiktet stål. Efter många timmars arbete både vid maskinhammaren, städet och diverse slipstenar så var bladet äntligen färdigt och redo att normaliseras.

Jag längtar till nästa vecka då jag får min bandslipmaskin och kan ta itu med slipningen av mina knivar...

Stay tuned for more forging stories early next week!
Cheers!
/Gabriel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar