söndag 15 februari 2015

Smide igen

Jag lovade smidesuppdateringar tidigare, men jag ljög tydligen, har nämligen haft fullt upp med att smida. Sorrieeee, här kommer i alla fall en :D

Min bandslipmaskin har anlänt så igår färdigställde (minus avslutande sekundäregg som jag lägger när allt annat är klart) jag mitt första engensmidda blad som jag faktiskt är nöjd med. Smitt i Uddeholms Arne. Normaliserat 3 gånger med sjunkande starttempereraturer varje gång och härdat i uppvärmd rapsolja efter att jag har försökt hålla critical temperature i ungefär en minut. Anlöpt manuellt två gånger under lång tid med hjälp av en spisplatta. Första gången till medium-dark-straw och andra gången för att blåna ryggen och ge en differential temper. Slipad på frihand på min nya SH-Slip med 300mm kontakthjul.
Jag är sjukt nöjd och känner att jag har gjort allting rätt och tagit det så långt jag bara kan i nuläget (har dock mycket mer att lära vad gäller framför allt slipningen, sjukt svårt!) utan härdugn och anlöpningsugn. Det skall bli en allroundkniv och jag hoppas verkligen den visar sig fungera bra, jag har nämligen inte råd med ovan nämnda ugnar och vill gärna fortsätta producera knivar tills dess.

Nu ligger kniven på limmning och jag siktar på att göra klart den (minus slida) i veckan.

Cheers!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar