söndag 8 mars 2015

Färga ull med överskottsfärg

Hej! Häromdagen bestämde jag mig för att tvätta ett vinrött ylletyg som jag har tänkt sy en fruhätta av. Jag la tyget i en stor balja och hällde på varmt vatten och lite shampoo och lät det ligga och blöta ner sig ordentligt en stund. Jösses vad mycket överskottsfärg det fanns i tyget. Jag hällde över det färgglada sköljvattnet i min stora färgkastrull och sköljde tyget ett antal gånger till innan sköljvattnet inte längre var rosa.



Sedan stoppade jag ner några tussar vit ull i färggrytan, någon matsked alun och lät det sjuda på spisen i en timme och sedan stå och svalna helt. Resultatet blev en härligt rosa ull som nog ska förvandlas till ett rosa garnnystan så småningom.



Kul att kunna ta tillvara på färgen, gratis färg till mig och mindre färg i naturen.
Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar