tisdag 8 oktober 2013

Bivax

För någon vecka sedan köpte jag en kompakt klump bivax på ca 100g från Slöjddetaljer. Tanken var att använda bivaxet till att göra salva.


Receptet
5-7g bivax
1 dl Olja
en droppe eterisk olja (om man vill)
Smälta ihop allt i en kastrull röra tills det blivit ogenomskinligt och flytta över massan till burkar.



Men när jag satte igång att karva i klumpen med en bordskniv insåg jag ganska snart att det här vill jag inte göra om. Den var hård och svårhanterlig och jag fick ont i fingrarna och det var svårt att få rätt antal gram. Så idag ska klumpen bli granulat, dvs mindre klumpar. Bara att smälta ner allt och plutta ut till droppar och duttar i mer hanterliga storlekar. Jag hoppas det är så enkelt som mitt huvud får det att verka.

Kramar
Sara










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar