måndag 7 oktober 2013

Steampunk goggles


För två år sedan blev jag och Sara av en gemensam vän inbjudna till en studentsittning på KTH, med tema Steampunk. Lyckan var total. Äntligen fick jag möjlighet att använda frack och hög hatt! Jag älskar min top-hat, men får använda den alldeles för sällan. Detta på grund av att nästan alla i dagens samhälle tyvärr har insett hur förbenat klumpigt det är att springa runt med en sådan på huvudet. Jag testade att helt tvärt emot alla etikettens lagar och regler bära denna vackra hatt under några strålande sommardagar för ett par år sedan. Det var en sorgsen tid eftersom jag, efter att ha strosat runt med den ett tag, tyvärr fick inse att alla stirrande blickar betydde att tiden inte var mogen för ett sådant mode ännu. Dumsamhälle.

Nog om hatten! Dessa steampunk goggles byggde jag för att användas under ovan nämnda sittning, och det var ett fantastiskt roligt projekt.
Jag började med att köpa ett par goggles från Shock (Länk till sidan) för att få en skön bas att jobba vidare på. Dessa skruvade jag isär och målade med humbrol enamel färger i den där klassiska steampunk-brass-rust tonen.
Medan färgen torkade så sydde jag ihop två cylindrar av läder (ungefär 3.5 mm tjockt) och sprang ned till grovsoprummet i jakt på häftiga prylar att sätta fast på mina goggles. Jag hittade - bland mycket annat - en gammal bandspelare som jag, efter att ha dödat den genom att dänga den i väggen några gånger, lootade en elektromagnet med hållare ifrån. Magneten målades, hållaren syddes fast på en av lädercylindrarna, några skruvar fästes i lädret och en kedja bestående av fjäderstålsringar sattes att hålla ihop de två goggles-delarna. Allt var klart och jag var en erfarenhet, ett par steampunk-goggles och en alldeles för stor hög elektronikskräp rikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar