måndag 7 oktober 2013

Diamond Pickaxe


Tillräckligt för att tillfredsställa alla era undermedvetna behov av att gräva djupt och bygga högt.

Vi skulle på maskerad och födelsedagsfest för några år sedan och detta var en del av min outfit. Det fina med en maskerad utan ett speciellt tema är att man får göra precis som man vill och ingen kan säga att man har klätt sig knasigt. I love it.
Under denna period råkade jag och Sara vara helt insnöade i Minecraft, så vårat val av klädsel föll sig ganska naturligt. Sara, som spenderat timmar med att obarmhärtigt gräva bort de berg som råkat ligga i vägen för hennes expansionsplaner, eldat upp stora mängder skog och byggt enorma underjordiska rum som man alltid hamnade i förr eller senare vart man än grävde någonstans, klädde ut sig till Creeper. Jag, som bara brydde mig om att tjäna så mycket diamanter som möjligt, bygga flygande steampunk-öar samt tvinga alla andra att titta på mina skapelser hela tiden, byggde mig en Diamond Pickaxe.

Jag jobbade under denna tid på Bondegatan i Stockholm och i närheten av tunnelbanestationen Medborgarplatsen (Folkungagatan 60) finns en liten materialshop som heter materialbutiken. Där kan man köpa både det ena och det andra; trä, metall, plast, glitter, lim, miniatyrer, sprayburkar, papper, saxar, lera, färger med mera, med mera. Allt kostar naturligtvis lite mer än i andra butiker, men ibland är det väldigt fint att ha mycket roligt samlat på ett och samma ställe. Om inte annat så för inspirationens skull.
Jag snubblade in i den butiken en dag efter jobbet för att se om de hade något som man kunde bygga en pickaxe av. Metall, papp och frigolit ratades ganska snabbt och jag bestämde mig för balsaträ. De hade små fyrkantiga stavar i balsaträ som skulle bli perfekta att bygga pixlar av.
Väl hemma så sågade jag upp de bitar jag behövde, limmade ihop dem och målade med... vattenfärg. Det var ett misstag.
Vattenfärg fastnar nämligen inte alls på balsaträ. Jag hade inga höga förväntningar på vattenfärgen men jag trodde inte att det skulle färga av sig riktigt så effektivt som det faktiskt gjorde. Det hela slutade med att jag sprejade in hela skapelsen i Saras mycket starkt doftande hårspray (fungerar minst lika bra som fixativ) och luktade som en rosenträdgård hela festkvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar