onsdag 13 november 2013

Miniatyrskulptering


Någon gång i framtiden skall jag lära mig att dreja mitt egna lergods. Jag skall fylla vårt hem med hemmasnurrade vinkaraffer, muggar och skålar som ser sådär härligt medieval ut som bara lergods kan.
Det är i framtiden det. Innan framtiden kommer så finns det dock annat formgivande man kan roa sig med. Till exempel att skulptera baser till sina miniatyrer.

Här har jag kletat ihop en trasig trottoar med hjälp av Green Stuff. Green Stuff är en sorts två-komponents plastlera som när den blandas startar en kemisk reaktion och börjar stelna. Det tar några timmar för den att stelna och innan den fixerat sig så kan man skulptera med massan precis som med vanlig lera.
Det finns olika sorters plastlera, ett annat exempel är Milliput, eller White Stuff som det kallas, vilken blir mycket hårdare i slutändan. Många använder sig av en mix av 50/50 Green och White Stuff för att få ut det bästa av två världar. I brist på White Stuff och eftersom det här är mitt första försök till skulptering med Green Stuff någonsin, så består min trottoar enbart av tidigare nämnda gröna massa och inget vitt.

För mer information om Green Stuff: http://www.bananaking.net/cento/workshop/conv_green.htm

Cheers!
/Gabriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar