fredag 5 december 2014

Doublet!



Nu är jag äntligen färdig med min Doublet. Det har varit ett sjukt roligt projekt och jag ser fram emot att göra nya hosor, skor, struthätta och eventuellt ett ytterplagg att bära tillsammans med double'n inför nästa års medeltidsvecka.

Ylletyg i både utsida och foder, linneförstärkning för snörhålen och helt handsydd med ofärgad lintråd och grön silkestråd. Materialkostnaden för doublen ligger på ungefär 900 kr. där tyget består av 800.

Det har tagit väldigt många timmar att färdigställa den här men jag är fantastiskt nöjd med resultatet. Det är få saker jag mår så bra av som att gotta mig i ett väl utfört hantverk, och det här är en av de finaste sakerna jag gjort :)

Den har extremt bra passform, nästan lite för bra. Jag är nämligen orolig att smidet skall resultera i att jag måste sy om den inför MTV 2015... Det är något jag inte ser fram emot.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar