fredag 5 december 2014

Smidestång

Jag spenderade första advent i smedjan och färdigställde min första smidestång. Det är svårt att beskriva den lycka jag kände när jag stod där med ett färdigsmitt verktyg i handen. Ett verktyg som jag gjort själv med mina egna händer.
Det är en speciell känsla, som förstärktes ytterligare av att jag under åren misslyckats inte mindre än sju gånger med att smida mig en.

Jag utgick ifrån ett helt sjukt stort stycke när jag började hammra den, och jag har fortfarande ont i höger hand från och till. Det är inte helt nyttigt för kroppen med alla stötar man utsätts för i de kraftigaste slagen, speciellt inte när man som jag är relativt otränad. Det var det tyngsta smidet jag gjort, men slutresultatet blev så bra att det helt klart var värt det. Jag ser helt galet mycket fram emot att få använda den för första gången sen efter Jul! Nu har nämligen smedjan gått i ide för vintern och skall väckas upp igen först i Januari. Längtan är stor.

Kramar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar