torsdag 2 januari 2014

Den gamla ringbrynjan


Det har varit en väldigt slö och skön dag idag, nästan helt spenderad i en uppblåsbar säng framför TV'n i vardagsrummet, tittandes på serier, spelandes dator, och, byggandes på min ringbrynja. Det var Sara som pushade mig till att plocka upp projektet igen, och det är jag väldigt glad för. Helt plötsligt återvände den pysselglädje som jag känt att jag saknat denna extremt grå och tråkiga december.
Jag började med den här brynjan någon gång under gymnasiet, och har byggt på den från och till under åren. För några somrar sedan använde jag den i dess dåvarande stadium, en ringbrynja i T-shirt storlek under medeltidsveckan på Gotland. Hur stor den skall bli har jag inte riktigt bestämt än, men jag siktar på en hauberk http://en.wikipedia.org/wiki/Hauberk.

Sugna på att bygga en egen? Det tar många timmar men är riktigt mysigt att pilla med då man slötittar på TV eller lyssnar på en ljudbok. Om man inte har lust att göra en hel brynja så finns det mycket fina smycken och annat man kan knåpa ihop med hjälp av ringar, kika in på http://www.mailleartisans.org/gallery/gallerylist.php?tags=Fav för lite tips!

Det finns många olika sätt att göra smycken och brynjor på, för smycken finns det dock inte några större begränsningar. Allt som är snyggt är ju bra lixom :) Jag har till exempel sett väldigt spännande ringbrynjearmband med neoprenringar (det töjbara material man har i våtdräkter bland annat) invävda med metallringar. Det blev en annorlunda och intressant look samtidigt som armbandet som till större delen bestod av metall, helt plötsligt blev töjbart.
När man gör någonting som är tänkt att användas som skydd så är det dock lite mer man behöver tänka på. Man kan gå all-in, säga hejdå till sitt sociala liv och bygga en ringbrynja med nitade ringar http://www.instructables.com/id/Riveted-Maille-from-Scratch/#step0. Alla andra modiga krigare kommer garanterat bli mycket imponerade när du äntligen är klar med bygget och erövringarna tar vid. Risken är dock att man hinner tröttna redan innan man införskaffat alla verktyg som behövs för att genomföra arbetet. För att undvika att gå in i väggen under projektets gång så kan man använda sig av vanliga stålringar som man öppnar och stänger med hjälp av två tänger, för att på så sätt bygga en ringbrynja utan nitar. Detta är ett mellansegment som fungerar bra för många, men för nybörjare och personer som inte har ett behov av att vara helt historiskt korrekta, så är fjäderstålsringar perfekta. Ringar i fjäderstål stänger sig själva och man behöver endast en tång att öppna ringarna med, resten sköter fjäderstålet. En ringbrynja i fjäderstål klarar allt som man kan tänka sig vilja hitta på i dagens samhälle, oavsett om det är att slåss med bluntade stålvapen eller lajva sig ute i skog och mark. Jag använder själv fjäderstål till min ringbrynja och är mycket nöjd.

Både tång och fjäderstålsringar går att köpa på Svarta Katten i Solna, Stockholm http://www.svartakatten.com/.
Den bästa beskrivningen för att bygga en ringbrynja som jag någonsin hittat är den här; http://homepage.ntlworld.com/trevor.barker/farisles/guilds/armour/mail.htm. Anledningen till att den är så bra är att den faktiskt tar upp hur man skräddarsyr sin ringbrynja för optimal passform och rörelsefrihet.

Seså, börja bygga! ;)
Kramar, Gabriel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar