söndag 5 januari 2014

Träslev


Hej! Den här helgen har varit en riktigt pysselhelg :D Hade en fin bit eneträ hemma som jag plockat från ett träd jag fällde i somras. Oskyldigt har den legat i en låda, sovande, drömmande om vad nu enar drömmer om. Men inte längre! Nu har den blivit knivad så att flisorna spridit sig i hela lägenheten och dammet lagt sig som en hinna över vardagsrumsgolvet. En av många nackdelar med att bo i lägenhet I guess.

Anyway, jag har använt mig av tre olika knivar, en såg och lite sandpapper för att skapa den här fina sleven. En av knivarna har jag till och med smitt själv :D En stor kvinnokniv som användes för att kvista och klyva vedträt (kommer lägga upp en post om den kniven en annan dag). För brännmärkningen använde jag en lödkolv, fy på mig, men jag har ingen dedikerad brännare.

Jag planerade att karda, spinna och väva ett band till sleven, men efter att ha tagit mig förbi kardningen med några få svordomar så började den riktiga irritationen krypa sig på när jag väl skulle spinna. Allt som har med ull att göra är Saras expertområde, men trots hennes fina hjälp så gav jag upp efter att den förbenade ullbiten gått av IGEN, för sjuhundratusende gången, minst.
Jag övergav ullen och tog något jag kan bra istället, läder, phew... känns bättre bara att skriva om det. Missuppfatta mig korrekt här, jag tycker jättemycket om ull och garn, men jag har av någon anledning svårt med tålamodet när det kommer till att lära mig hantverk inom det området.

Nu skall jag äta chips, ost och dricka rödvin!
Cheers!

/Gabriel




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar