lördag 18 januari 2014

Tedelmidskläder!

Den här helgen går i sömnadens tecken. Jag har bestämt mig för att uppgradera min gamla medeltidsklädsel från tidigt 1300-tal till 1350-1400 ungefär. Det ger mig möjlighet att göra mig av med alldeles för mycket pengar på nya tyger, lära mig lite nya tekniker och få snyggare kläder som är roligare att bära vid medeltida tillställningar. Det finns även en mycket större arsenal av fräscha rustningar runt slutet av 1300-talet, så när jag väl plockar upp rustningssmide har jag delar av klädseln klar och kan börja pumpa ut plåtbitar så det slår gnistor om det!

Jag var och handlade tyg till bland annat mina nya hosor tidigare idag, det gick till på nästan exakt samma sätt som det alltid gör när jag handlar tyg för medeltidskläder:
  1. Rota runt bland tygerna alldeles för länge utan att hitta vad jag vill ha.
  2. Hitta ett bra ylletyg med någorlunda historiskt korrekt väv bland alla miljarder ointressanta moderna tyger.
  3. hoppa och studsa lite smått jättelycklig, tyget är underbart :D 
  4. Kolla priset, 289 kr/m.
  5. ...
  6. ...
  7. "Faaaaaan!" =.= 
  8. Köpa för mycket av det jävla skittyget i alla fall...
Bortsett från traumat tidigare så är det en toppendag! Sömnaden är i full gång och jag har med Saras hjälp fått klart en perfekt mönsterbit för mitt högra ben. Tillbaka till arbetet!

Kramkram!
Gabriel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar