måndag 25 augusti 2014

Long time no see!

Hej igen :D Nu var det jättelängesedan vi skrev något här, men det är inte för att vi inte haft något roligt att göra, tvärt om! Vi har haft så galet mycket skojigheter för oss att vi inte haft tid att skriva någonting på bloggen.

Vi har flyttat till en lägenhet som vi bor i och renoverar samtidigt, en fyra = två dedikerade pysselrum *hoppar och studsar*. Det var snorgula strukturtapeter i det rum som vi ville ha som sovrum, så det fick bli till att riva ned allting, bredspackla och måla vitt och fint. Nu är det köket som håller på och fräschas upp och sedan är det dags för det största pysselrummet att få sig en omgång, det är uschliga gröna tapeter där inne *ryser*.
Vardagsrummet samt det som kommer att bli pysselrum nummer två låter vi vara som de är så länge.

Ovanpå det så har vi pysslat hur mycket som helst!

Jag har nästan sytt klart en Doublet, en sorts medeltida tjocktröja som bars vid senare hälften av 1300talet fram till 1500talet ungefär.
Den stackars kungen här till höger bär en sådan.
Jag syr den inte bara rakt av, utan allt sys för hand, men lin och silkestråd. Den är fodrad så det har varit som att sy två plagg och sedan se ett försvinna på insidan av det andra, snyft. Många timmar har lagts ned kan jag säga. Målet var att bli klar till årets medeltidsvecka, men jag hann inte sy klart alla knappar, knapphål och snörhål så de andra som var med fick sy in mig i den varje morgon! Att vara inlåst i ett lager linne + två lager ylle i 30 graders värme och strålande sol var en mycket intressant upplevelse. Rekomenderas till alla som är lagda åt det masochistiska hållet.
Som ni kanske förstår så har jag tagit det här med historiskt korrekt lite längre än förut. Allt sys numera för hand och jag researchar allting noga genom att läsa på samt spana i medeltida manuskript innan jag skapar något som har med medeltiden att göra. Det är så otroligt tillfredsställande att se hur ett plagg som består av 100% hantverk (minus egenvävt och växtfärgat tyg, där är jag inte än) enligt gammal metod växa fram i händerna på en.

Här är lite work in progress bilder :)





















Sen har jag även börjat på ett medeltida bälte enligt tidig 1400tals modell. Upptäckte dock att lädret jag använde var för tjockt så jag kommer behöva köpa något dyrt och finare material sen. Ugh.

Jag har även gjort klart mina första medeltida skor enligt tidig 1400talsmodell. Den ena är mycket större än den andra och jag får sjukt ont i ryggen när jag använder dem eftersom de inte har några bra moderna sulor, men vafan, det är mina första dojjor! Fler kommer att komma senare och då vet jag i alla fall vad jag skall ändra på.

Jag har nästan gjort klart ett smidesförkläde också, och smidet är i full gång nu på helgerna. Så mycket roligt! Mer bilder och berättelser kommer sen! Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar