måndag 26 januari 2015

Fortsättning på kniven


Jag slipade om bevellen på en Tormek och la sedan på en sekundär bevell i grövre vinkel för att göra eggen lite mer stryktålig, utan jigg eftersom jag inte hade tillgång till en. Resultatet blev ändå rätt bra för att vara frihand tycker jag, men det var väldigt svårt och den sidan som är på bilden är den finaste.

Efter en cykeltur ned på stan så har min lilla miniverkstad utökats med en stor skruvtving och ett par paket superstarkt tvåkomponentslim från Casco (långsamt härdande, 24 timmar). Jag kunde därför ta nästa steg i processen att tillverka min första egna kniv, nämligen att limma ihop skaftmaterialen med varandra och med stålet.

Nu ligger hela paketet och väntar på morgondagen då jag skall se om jag lyckats med limningen. Ett stycke stål, en bit ebenholts, en bit renhorn och en stor bit olivträ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar