söndag 25 januari 2015

Smide på nästa nivå

Idag (läs "igår" för alla "idag") har jag smidit min andra kniv, och den befinner sig just nu i ugnen för bakning, eller Anlöpning som det egentligen heter.
Min första kniv smidde jag för några veckor sedan och använde mig då relativt mycket av en slip för att få till formen. Jag smidde heller inte till den avsmalnande eggen utan smidde den platt med enda finessen att den förtunnas ut mot spetsen. Den kniven väntar på att slipas klart i min nya bandslipmaskin som kommer i början av Februari.

Idag tog jag, i brist på bandslipmaskin, smidet till en ny nivå där jag verkligen fick bevis på att alla timmar jag spenderat på att förfina min smidesteknik varit mödan värd. Jag smidde en kniv komplett med egg och längsgående förtunning. Eggen bonkade jag ned till 1mm, spikrak och nära sin slutgiltiga form. Jag behövde endast slipa till formen litegrand och eggen var så pass tunn att jag kunde slippa det sista för hand.
Det innebar att jag idag kunde härda min första helt egensmidda kniv. Jag är väldigt stolt!

När man härdar stål så blir det stenhårt men mycket skört. Under anlöpningsprocessen hettar man långsamt upp stålet lite grand och återställer en del av stålets styrka på bekostnad av lite hårdhet. Därför ligger nu den senaste kniven i ugnen och bakar sig :-D

Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar